Какво е приложението на цветотерапията в училище - цветните класни стаи
Цветни, забавни и интересни – тенденцията е днешните класни стаи да бъдат именно такива, за да учат децата с интерес и вдъхновение! Как обаче може да се постигне креативен и въздействащ интериор в ученическите помещения, за да ходят те с интерес на училище? За да се създаде позитивна нагласа у възпитаниците към академичната подготовка и уроците, се залага на цветни мебели, тематична декорация на стените, креативен под и на други допълващи елементи във весели нюанси.
Какво е значението на цветовете при обзавеждането на класните стаи?
Психологическият ефект на цветните класни стаи върху психиката на подрастващите е забележителен. Правилният им избор може да рефлектира положително върху настроението, мотивацията и любознателността на учениците, които е възможно да променят напълно възприятията си към началната или гимназиална си подготовка. Някои цветове като зелено и бежово успокояват съзнанието, докато други като червено, синьо и жълто действат ободряващо и е добре да се изберат за помещения като компютърни зали, физкултурни салони или музикални кабинети.
Значението на нюансите според валдорфската педагогика е фундаментално – доказано е, че има подходящ цвят за всеки етап от развитието на детето и неговата възраст. В детските градини и предучилищните групи е добре да преобладават меките и спокойни тонове, а за по-големите деца е допустимо да се заложи на контрастни съчетания и ярки багри. Основната идея е мъниците да се чувстват комфортно и да имат добро настроение през целия ден. Така не само ще се наслаждават максимално на рутинните дейности, но и ще имат засилен интерес към учебния материал.
Какво е въздействието им върху детската психика?
Някога замисляли ли сте се, че оценките в училище зависят от цветовете в класната стая? Подобна асоциация не е честно срещата, като в случая вниманието е насочено към дизайна на мебелите, големината на помещението, методите на обучение и прочее. Нюансите обаче имат много голямо значение за това възпитаниците да демонстрират успех и амбиция при изучаването на различните дисциплини в началното училище и следващите нива. Ето как влияят те върху детската психика:
- син – творческите заложби у учениците могат да бъдат “провокирани” именно чрез синия цвят, който ще стимулира въображението и ще бъде вдъхновение за учащите се. Цветната класна стая е добре да включва и сини тонове, така че вниманието на децата да е устойчиво, а желанието им за залягане над уроците – на ниво;
- оранжев – груповите занимания са също част от академичната подготовка на учениците от 1 ви до 12 ти клас. Децата трябва да развият умения за партниране още в най-ранна възраст, а оранжевият цвят помага да се научат на работа в група. Добре е нюансът да присъства в цветната класна стая, защото помага и за това учениците да понесат по-добре дългия ден;
- червен – с този нюанс трябва да се внимава, защото има силно ободряващ ефект върху психиката на учениците. Не се препоръчва за хиперактивни деца, както и за помещения, където трябва е налице висока концентрация. Може да се използва като акцент при цялостното оформление на цветната класна стая;
- жълт – жълтият нюанс действа успокояващо на по-енергични и нервни деца. Той също така допринася и за послушанието на ученика, както и за това да внимава в час. Жълтото е още и цветът на радостта и доброто настроение, с освен това “работи” и за добрия апетит;
- зелен – ободряващ цвят, който в правилните количества може да повлияе благоприятно върху характера на детето. Чудесно се допълва с тонове като бяло, жълто, синьо и розово, а самият той вдъхва увереност и смелост у по-притеснителните ученици;
- лилав – чудесен цвят за интериора на помещението, където учениците прекарват по-голямата част от деня си в учене. Лилавият цвят е символ на изобилието, съвършенството и просвещението, а и се комбинира чудесно с бяло, бледо жълто и розово.
Познавайки символиката и влиянието на различните цветове върху детската психика, може да се създаде стимулираща и комфортна среда за учениците. Цветните класни стаи стават все по-актуални с времето и малко по малко изместват скучните помещения, в които сме свикнали да учат подрастващите.
Кои са подходящите нюанси според възрастта на учениците?
За да е престоят в цветната класна стая приятен и ползотворен, е нужно да се проследи кои са подходящите нюанси според възрастта на детето:
- първи клас – за помещението на първолаците е добре да се заложи на жълто-розовата гама, тъй като те все още не са се откъснали напълно от света на фантазиите и безкрайните игри. Освен обаче да се забавляват, те вече трябва да се заемат и с учебни дейности, развивайки способности като концентрация, работа в екип и творчески заложби;
- втори клас – цветовата схема е почти идентична с тази в 1 клас, но с тази разлика, че жълтото доминира. Второкласниците изпитват все по-голяма потребност да изразяват своите интереси и емоции, а жълтият цвят ще им помогне да се хармонизират и балансират. В тази възраст те започват да създават и приятелства, някои от които могат да бъдат и за цял живот;
- трети и четвърти клас – нюанси като жълто, зелено и златисто ще поощрят себеизразяването на децата, които започват да формират индивидуалността си. В този етап от образованието е много важно да е налице устойчиво внимание, интерес към преподавания материал и амбиция за постигане на добри резултати;
- пети клас – с него започва и един напълно нов етап от образованието на ученика, който е от значение и за неговото гимназиално обучение. Оценките имат още по-голяма тежест, а за да са те добри, в цветната класна стая е препоръчително да преобладават нюанси като синьо и зелено;
- шести и седми клас – гамата може да е една идея по-тъмна, като наместо слънчеви и жизнерадостни нюанси като розово и жълто, може да се избере лилаво, наситено синьо или люляково, пурпурно.
Присъствието на цветни фототапети за стена и под е също добра опция, защото с тях може да се създаде тематичен интериор с 3д елементи. Подобен вид декорация ще е източник на положително настроение и вдъхновение за учениците, за които всеки ден в училище може да е вълнуващ и обогатяващ!